fbpx

Jaký je Dobrý šéf? Šéf 2020?

Každý druhý odešel z práce kvůli šéfovi (Gallup). Co tedy dělat, aby to nebyl i váš případ, aby vaši podřízení neodcházeli z práce kvůli vám?

Pro mne je dobrý šéf ten, kdo mi dá prostor, nechce po mně nesmysly, dokáže poradit a povzbudit, ocení za dobrou práci a řekne, když dělám něco blbě. Nechá mě dělat, co umím, a nedemotivuje mě😊

Málokdo chce dnes direktivního šéfa, který všechno rozhoduje a vše ví nejlíp. Naopak, dnes je normální vést podřízené k odpovědnosti a samostatnosti a neustálému rozvoji.

Šéf je placen za to, že pracuje s lidmi, s týmem, aby byl co nejefektivnější a dodal to, co má. A tohle jsou základní činnosti dobrého šéfa.

Má vizi a strategii jak ji naplnit, všichni v týmu jí znají a rozumějí

  • Ví, proč tým existuje, co je jeho přínos a jak funguje, a ví, jak toho dosáhnout.
  • Neposílá týmu pár .ppt slidů se vzletnými a aktuálně moderními pojmy, ale vizi a strategii tvoří spolu.
  • Čím více jsou členové týmu zapojeni při tvorbě, tím víc mají pocit vlastnictví, že je to jejich, s čím souhlasí – a tím víc se snaží cíle a aktivity plnit.

Dokáže definovat role a přínos jednotlivých členů týmu

  • Jednotlivci tak ví jaký jejich přínos v souvislosti s celkovým cílem organizace. Proč vlastně jejich pozice existuje.
  • To je možné demonstrovat i formálně, např. propojením cílů – od strategických cílů organizace přes CEO/generálního ředitele až k nejnižším úrovni.
  • Krásná ilustrace je známý příklad uklízeče NASA při přípravě letu na Měsíc.

Zná svůj tým

  • Má pravidelné 1-1, kde neřeší jen práci a její aktuální stav („KPI zelený, šéfe, nemusíme nic řešit“), ale ví, jaká je osobní situace daného člověka a její dopady na práci – jestli bude chtít přidat, protože se mu rozrůstá rodina, že si bere hypotéku a tím je výhledově stabilnější, že partner mění místo a bude pracovat v jiném městě….
  • Občas zajde s týmem na oběd, zúčastní se i akce mimo práci.
  • Během dne se s většinou pozdraví, pobaví, prohodí pár slov (small talk u kafe)

Mluví/komunikuje se svým týmem a okolím

  • Lidé všeobecně chtějí vědět, co se děje. I v práci. Dobrý šéf má pravidelné meetingy a předává informace – co firma, vyšší šéf, okolní oddělení, vlastní oddělení (dost šéfů zapomíná informovat o výsledcích), klient.
  • Nemusí být extrovert a mít velkou show každý měsíc, ale je nutné zmíněné informace předat, třeba jako součást pravidelné páteční snídaně.
  • Zároveň jeho šéf a kolegové ví, co se v týmu děje a hlavně v čem je kdo dobrý, co mohou využít oni, jak jim může pomoc.

Deleguje, aby rozvíjel jednotlivce

  • Deleguje odpovědnost i pravomoci.
  • Deleguje s cílem uvolnit si ruce a zároveň něco nového daného člověka naučit.
  • Nejen administrativní, ale i odborné činnosti, zajímavé projekty.

Ocení dobrou práci a netoleruje chyby a nevhodné chování

  • Pozná dobrou práci (to bohužel není samozřejmost) a dokáže ocenit tak, jak je to dotyčnému příjemné.
  • Používá víc forem ocenění. Někde není k dispozici finanční ohodnocení a pro někoho ani není zajímavé, tak je fajn použít jiné (co den volna?).
  • Také pozná, když někdo pracuje špatně a dokáže to řešit.
  • Netoleruje ‚zkažená jablka‘ – dobrý pracovní výkon, špatné chování, negativní dopad na tým (např. obchodníci si přetahují klienty).

Rozhoduje

  • Nechá část odpovědnosti na podřízených, ale v případě nutnosti dokáže rozhodnout.
  • I špatné rozhodnutí je lepší, než rozhodnutí žádné, protože se tým a podřízení mohou pohnout dál. Pokud je rozhodnutí fakt špatné, brzy to zjistí a mohou dál pokračovat jinak. Pokud není žádné, nic se neděje.
  • Na druhou stranu podporuje podřízené v samostatnosti a snaží se je vést k rozhodování, naučit je vážit argumenty a fakta.

Řeší konflikty

  • V každé skupině lidí nastanou konflikty. Vždy. Pokud je nechcete řešit, nebuďte šéf.
  • Nejčastější konflikt na pracovišti je zapnutá/vypnutá klimatizace, příp. okna. Pokud jako šéf řeknete „Ještě s tímhle na mně choďte“ a pustíte to z hlavy, nedivte se, že dotyčný odejde. 8 hodin denně klimatizace do obličeje a šéf, co to ignoruje, to není práce snů (reálný příklad).
  • Takže pomáhejte konflikty řešit. Vyslechněte si argumenty obou stran, zjistěte, zda je to konflikt problému, příčiny či řešení a rozhodněte.

Učí se

  • Od ostatních, na školení, mimo práci, literaturou.
  • Třeba i od podřízených.
  • Doporučuji najít někoho, kdo je v něčem fakt dobrý a to se od něj učit. A od někoho jiného jinou dovednost.

Zná hlavní body a rizika práce podřízených

  • Šéfova role není vědět vše, co vědí podřízení. Ale musí umět poznat rizika a možné problémy a o těch mít přehled.
  • Např. může zmapovat proces a nejdůležitější vstupy a výstupy, jejich parametry a určit kritické kroky. Dále definovat možné chyby a zavést preventivní opatření, nebo je alespoň monitorovat. To vše s tím, kdo aktivitu dělá – zná víc detailů.

Říká:

  • Nevím. Neumím.
  • Omlouvám se. Mýlil/a jsem se.
  • Děkuji.
  • Jaký je váš názor? Co si myslíte?

Pro každého z nás jsou důležité i další věci, na něčem se neshodneme, ale tohle je v kostce dnešní dobrý šéf. Většina z výše uvedeného se dá naučit a i vy můžete být pro většinu vašeho týmu dobrý šéf.

Zuzka

Zuzana Švagrová
Jsem dobrý šéf, práce s lidmi je moje vášeň. Vím, jaké je to stát na startovní čáře jako nový manažer, šéf bez potřebných znalostí - i já jsem během své více než 15leté praxe prošla náročnými a vyčerpávajícími situacemi bez vhodné pomoci. Dnes je mým posláním pomoci novým i stávajícím manažerům cítit se v jejich roli komfortně, mít výsledky a být spokojený. Kdo jsem, jak jsem se sem dostala a co nabízím si můžete přečíst zde. Můj příběh a cestu můžete poznat zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.